Här kommer bra tips i dessa tider. Svårt att inte prata om det som alla pratar om. Svårt att inte ta upp det som finns mitt ibland oss. Svårt att ignorera att vi indirekt eller direkt är högst drabbade. Men hur ska vi tänka i våra oroliga själar.
Utbrottet av coronaviruset Covid-19 klassificeras numera som en pandemi av WHO. Att många känner stor oro just nu är ju inte konstigt alls – för personer som lider av hälsoångest eller någon annan typ av ångestbesvär blir det ju extra jobbigt. Och även om inte Expressen är min favoritkälla så kommer här kloka råd från Hälsoliv.se. Se hela artikeln här.

Vår hjärna är bra på många saker men den är långt ifrån alltid en tillförlitig källa. 

– I stället för att tänka ”Jag kommer bli sjuk”, tänk ”Jag tänker just nu att jag kommer bli sjuk” för att betona att det är din hjärna som säger detta och inte verkligheten, säger psykologen Michael Sinclair till The Independent.

Det betyder inte att du ska trycka undan din ångest. De kommer inte försvinna bara för att säger åt dem att försvinna.

– Det är helt normalt att känna rädsla över något sånt här. Erkänn för dig själv att du känner så här. Ignorera inte känslorna, säger kuratorn Elizabeth Turp till brittiska Metro.

Genom att sätta ord på dina känslor kan det bli lättare att hantera dem. Skriv ner det som oroar dig i en dagbok eller i ett vanligt anteckningsblock och stoppa sedan undan blocket, förhoppningsvis stannar delar av oron kvar i blocket.

En annan hjälpsam övning är att rita upp två cirklar. Den ena cirkeln fyller du med saker som ger dig ångest och som du kan påverka själv. I den andra cirkeln skriver du ner saker som är utanför din kontroll. På så vis blir du påmind om vad i ditt liv som är bäst lämpad för din oro. Cirkel nummer två kommer du inte kunna påverka hur mycket du än oroar dig.

Att vara välinformerad i en sådan här situation är bra. Vissa kan till och med lindra sin ångest genom att vara pålästa. Men gå inte till överdrift.

Om du känner att det ständiga bombardemanget av coronanyheter ger dig ångestpåslag, begränsa hur ofta och hur mycket du läser. Välj nyhetskällor som du verkligen litar på och undvik exempelvis sociala medier där felaktig information och spekulation ofta sipprar ut.

– Du kan vara strikt genom att exempelvis bara titta på nyheterna eller läsa uppdateringar om viruset en gång per dag, säger psykoterapeuten Silva Neves till Independent.

Undvik att isolera dig själv helt från omvärlden. Det är ofta då som ångestspiralen får utrymme att snurra som snabbast. Om du mår dåligt, våga ta upp det med dina nära och kära. Du kan också söka professionell vägledning vid behov.

Minska din oro genom att följa de riktlinjer som förebygger smittspridning. Tvätta händerna regelbundet med tvål och vatten, undvik att nudda ditt ansikte i onödan, försök jobba hemma om möjligt och undvik stora folksamlingar.