Att stäcka på sig: Ett bra sätt att få ny energi. Leder och muskler spänns och slappnar av, blodet förs snabbare genom kroppen och kanske gäspar man, ett tecken på att man slappnar av. En del experter hävdar att en gäspning kan utsöndra mer av må bra-hormonet dopamin i hjärnan.

Djupa andetag: Genom att fokusera lite extra på andningen så aktiveras det autonoma nervsystemet i kroppen. Avstressande signaler skickas till hjärnan som fokuserar mer på andningen istället för på andra uppgifter.

Hjärngympa: Korsord, målarböcker och sudoku hjälper hjärnan att fokusera på annat. Och när man hittar lösningar på problem så aktiveras belöningscentrat i hjärnan, vilket gör att man blir på bra humör.

Röra på sig: För lite dagsljus, frisk luft och aktiviteter under dagen är ett vanligt problem för många. Hjärnan kategoriserar saker och ting geografiskt, och därför är det viktigt att förflytta sig då och då rent fysiskt från sin vanliga arbetsplats, t.ex. skrivbordet. Så förflytta dig så mycket du kan under din arbetsdag.

Ta en tupplur på dagen: En perfekt avkoppling för hjärnan. Som ger en fysisk och en mental energiboost för kropp och knopp. Man blir bättre förberedd för alla vardagssysslor om hjärnan får vila en stund på dagen.

Löpning på lunchen: Har du möjligheten så är det värt det, håller man ett högt löptempo så kommer pulsen öka snabbt, vilket sätter fart på både hjärtat, cirkulationssystemet och endorfinproduktionen. En kort och snabb löprunda på lunchen gör att din formkurva och energinivå stiger samt att ditt humör blir bättre. Det bekräftas bl.a. i en engelsk studie från 2008 som visar att folk som tränar på arbetstid blir mer produktiva, kreativa och dessutom gladare.