Just nu ska jag läka. och hur läker man bäst? jo genom att tillåta kroppen återhämta sig. Man måste varva ner, minska nivåerna av kortisol i kroppen, få hjärnan att koppla av, inte gå på högvarv, att inte känna för stora krav, att tillåta sig vara stilla, att låta musklerna repareras och byggas upp igen. Slå igång det parasympatiska nervsystemet i kroppen, “rest and digest”. Sömn är viktigt, men det är så många saker som påverkar sömnen och därför även återhämtningen. 

Vi tycker att det är olika lätt att återhämta oss. Jag har svårt att koppla bort och vila ifrån både fysisk belastning och mental belastning. Men precis som med allt annat så får man lära sig och man måste träna på det. Och det finns olika metoder att återhämta sig på för oss som tycker det är svårt. Jag har svårt att lägga mig på soffan och göra inget. Det funkar inte. Min back-up träning/aktivitet just nu när jag är skadad är Mediyoga, meditation, promenader och tidig läggning. Vilken återhämtning som är bäst för dig kan nog bara du svara på. Kanske är det bra att byta metod lite då och då beroende på hur livet ser ut och vad det är du återhämtar dig ifrån, behoven förändras.

  • Låt bli att planera – planera in att inte göra något.
  • Kartlägg din vardag och dina stressfaktorer, som en stressdagbok, för att få en överblick om hur dina dagar faktiskt ser ut.
  • Är det svårt att varva ner, känna ro, börja då med lättare aktiviteter för att återhämta dig, promenad i skogen, enkel rörelseträning , stretcha, mediyoga mm. Det ska vara kravlöst.
  • Låt en del av helgen vara oplanerad. Det kommer fler tillfällen!
  • Kan du ta hjälp av appar för avslappning och hitta en rutin på när du använder appen.
  • Lär dig djupandas,var medveten om ditt andetag, ta korta pauser och andas.
  • Lägg bort mobilen vissa tider eller stunder på dagen.