Slipp få en tuff start på veckan. Låt måndag morgon kännas lättare genom ett par goda vanor på söndagen. 

1. Fixa klart det praktiska. Ska det fixas tvätt, strykas kläder eller göras inköp inför veckan, se då till att göra det på söndag morgon istället för att stressa runt på kvällen. En lugn kväll ger dig en mycket bättre uppladdning på veckan.

2. Kolla din kalender. Börjar du redan på söndagen stressa upp dig över vad du ska göra på måndagen kan det löna sig att lägga en halvtimme på att kolla din kalender och prioritera det som behövs göras. Det ger lugn och överblick.  

3. Ät nyttigt Har du laddat på med fet mat, alkohol och socker fredag-lördag, se då till att få en sund söndag med magra proteiner, rikligt med frukt och grönt och massor av vatten. Då slipper du börja veckan med en trött och tung känsla och ingen energi.

4. Gör något meningsfullt. Om du har gjort något roligt, spännande eller meningsfullt på helgen så är du förmodligen lite gladare på måndagen. Försök därför alltid att göra något trevligt på söndagen. Kanske gå en långpromenad i skogen, träna yoga med en väninna, göra en god gärning för en äldre granne eller pyssla med dina barn. 

5. Gå och lägg dig i tid. En god nattsömn är det bästa rådet för att förebygga stress och boosta ditt humör och din energinivå. Bäst sover du om du har tränat under dagen och inte ätit senare än 2,5 timmar för du går och lägger dig. Det påverkar hela din vecka om du börjar den med ett sömnunderskott.

Källa: learnvest.com