Hos oss är halva styrkan sänkta i förkylning. Det är sådana tider nu. Inget nytt! Men så frustrerande! Och jag då? som tjänar mest i alla fall i vår familj, jag blir sällan sjuk. Varför? bara tur kanske? eller är det just träningen som stärker mig? Det finns nämligen en myt att risken för att bli sjuk skulle vara större direkt efter en hård fysisk ansträngning.

En ny studie från brittiska University of Bath visar att tidigare studier på maratonlöpare indikerar att de ofta överskattar sin egen sjukdomskänsla. 

När man analyserade löparnas saliv kunde man konstatera att färre än en tredjedel av de maratonlöpare som ansåg att de blivit förkylda efter loppet verkligen hade en sjukdom i kroppen. 

Rent statistiskt var risken för att löpare skulle bli sjuka lika stor som för andra människor. Enligt forskarna har löparna kanske varit allergiska eller trott att halsont varit förkylning.

En del av myten gällande träning och nedsatt immunförsvar beror på att man har uppmätt en minskning av andelen immunceller i blodet direkt efter en tävling. Studier på råttor visar dock att immuncellerna inte blir färre. 

De söker sig istället till bl.a. lungorna och tarmen för att understödja kroppen där immunförsvaret behöver stärkas. Framtida studier får visa om samma saker sker i människokroppen.

Källor: Frontiers in Immunology og New York Times

Fysisk aktivitet stimulerar nämligen immunförsvaret. Vår kropp är gjord för att användas och träning har en rad olika goda effekter på vår hälsa. Dessutom stärks vårt immunförsvar vid måttlig motion. (Och studien ovan gjordes på lite mer extrema former av träning) Andra studier visar att både det medfödda och det förvärvade skyddet stärks. En otränad person som börjar träna regelbundet förstärker alltså sitt immunförsvar och minskar sin mottaglighet för infektioner. Vid mer högintensiv träning som medel- och långdistanslöpning, längdskidåkning och rodd som pågår mer än en timme stimuleras immunförsvaret till att börja med kraftigt då behovet av syre i musklerna ökar. Men direkt efter passet försvagas immunförsvaret tillfälligt. Men ”lagom” är bäst även när det gäller träning. En av de saker som jag tror på och är beroende av är produktionen av endorfiner, kroppens eget morfin, som ger lyckorus. Och det gör tror jag att man är mindre mottaglig för infektioner. Träning ger även bättre kontroll av stresshormonet adrenalin och kvalitén på vår sömn blir bättre, kroppens stresshormoner förvagar oss alltså inte. Så lagom bygger upp!

Men jag rekommenderar ju på intet sätt att dra igång träningen när du väl blivit förkyld. Det krävs en lång och trogen tjänst i ärendet. Inget som löses med en quick fix. Men jag lovar att det lönar sig. En hållbar, livslång, älskvärd träning – det är medicin!