Nyckeln är rörelse, för det är det kroppen och rygg är till för. Den bästa aktiviteten är regelbunden – eftersom ryggen behöver smörjas löpande. Och ryggen älskar både vardagsrörelse och motion!

Om vi var bättre på att lyssna på ryggens signaler skulle mycket smärta kunna förhindras eftersom ryggproblem många gånger kommer smygande. Men vi har inte riktigt tid att lyssna på kroppen så är det lätt att missa de första tecknen på ryggont.

Om du har ont är mitt råd att hålla dig aktiv och röra på dig. Bli inte rädd för smärtan och försök röra på dig så naturligt som möjligt. Ryggen tycker inte om stora förändringar. Därför det ofta blir fel om du plötsligt belastar ryggen kraftigt, jämfört med vad den är van vid.
Och du ska inte vara rädd för att lyfta ”fel” för ryggen klarar att lyfta. Att böja på benen och ha det man ska lyfta nära sig är bra när man lyfter tungt. Men om man inte har ont efter att ha lyft utan att böja på benen finns det ingen anledning till oro!

Lugna ner tankarna på din hållning – tänk på att kanske är rätt hållning för dig en annan än för din granne. Du har ju levt med din rygg hela livet, och därmed har din rygg anpassat sig till det sätt du rör på dig. Utan lär dig lyssna på ryggen och kroppen.

Liksom en förkylning går de flesta ryggsmärtor över igen så det finns ingen anledning att få panik direkt. De allra flesta ryggproblem är helt ofarliga och försvinner igen efter ett par veckor.

AVBRYT DIN AKTIVITET …om smärtan ökar efter hand. Varar smärtorna i flera timmar efteråt eller längre ska du avhålla dig från aktiviteten under en period.

FORTSÄTT FÖRSIKTIGT …om ryggen börjar kännas stel och göra ont medan du håller på med din aktivitet. Smärtorna ska gå över inom 20 minuter efter att du är klar. Kör lite försiktigt nästa gång.

KÖR PÅ …… om aktiviteten inte gör ont eller bara gör ont i början. Smärtan ska försvinna efter hand som du fortsätter. När du är färdig ska du ha mindre ont än när du började.

Tips från Aktiv Träning