Idag avslutar många sina semestrar och skollovet är över, vi ställer in oss på tid med arbete, skola eller annat. Har du speciella utmaningar och mål i höst? Hur gör du för att lyckas med dem?

Vår hjärna och nervsystem är centrum för informationshantering i kroppen; alla intryck från våra sinnen – och allt som pågår inuti kroppen – registreras och hanteras av vår hjärna och centrala nervsystem. Om vi kan hitta sätt att hjälpa vår hjärna och nervsystem att må bra så fungerar allting bättre – både vår hälsa, våra relationer, vårt arbete och lärande. 

Ur Clealife.se

Den enklaste och billigaste hälsokuren i vår tid är: sömn. Att sova djupt och vakna utvilad har blivit lite av en lyxprodukt, istället för en mänsklig rättighet. Vi lever helt enkelt längre och fungerar bättre om vi är utvilade.
Kanske kan vi motverka stress och hjälpa nervsystemets återhämtning med tillskott som stöttar dessa processer i kroppen.
Grundläggande näring till hjärnan är också essentiellt för att fungera så bra som möjligt. Här är några exempel som kan hjälpa vår hjärna att hantera vardagen: 

Omega 3 – troligtvis den viktigaste fettsyran för nervcellernas hälsa.
Antioxidanter – hjälper till att skydda nervceller från oxidativ stress.
D-vitamin – det hormonliknande D-vitaminet hjälper hjärnan att hålla sig i form hela livet; inte minst efter 50 års ålder. 
Magnesium – hjälper till att reglera nervimpulser i hjärnan och hela nervsystemet. 

Sen vill ju jag slå ett slag för yoga och meditation, det kan vara ovärdeligt för hjärnans hälsa. Studier har visat att när vi ägnar oss åt saker som slår på vår “lugn och ro system” i kroppen så fungerar hjärnan på ett helt annat sätt än när vi har det “tunnelseende” som stress ofta leder till. Det är oehört viktigt för både vårt almänna välbefinnande och vår hjärnas hälsa att regelbundet koppla bort alla intryck och att-göra-listor för att bara njuta av livet här och nu.
Hur laddar du?