Semestern lider mot sitt slut och kanske har någon ångest över att det blev lite mycket av det goda och lite för många blöta kvällar. Det har inte jag. Jag dricker inte alkohol. Så ingen ångest? Jo, jag har en tung last – nämligen light läsk, främst Pepsi Max. Vi pratar litervis!
Så frågan är light eller inte?

Aspartam är ett konstgjort sötningsmedel som tillverkas av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. Det innehåller samma mängd kalorier som socker, men sötar 200 gånger mer och behöver därför vara användas i mycket liten mängd i livsmedel för att ge samma sötma som vanligt socker. 

När aspartam bryts ner i kroppen bildas det metanol – även känt som träsprit. Metanol kan i stora mängder leda till förgiftning, men inte de mikroskopiska mängder som du får i dig när du dricker lightläsk.

År 2013 gjorde europeiska European Food Safety Authority (EFSA) en rapport som var baserad på den hittills mest omfattande genomgången av studier om aspartam. Här är huvudbudskapet att aspartam inte är skadligt i de tillåtna mängderna. Du kan därför känna dig säker om du håller dig till maximalt 40 mg aspartam per kilo kroppsvikt om dagen, enligt officiella rekommendationer. 

En liter lightläsk får maximalt innehålla 600 mg aspartam, så om du väger t ex 60 kilo ska du inte dricka mer än fyra liter lightläsk per dag. Det ska dock tilläggas att många forskare världen över inte håller med om myndigheternas slutsats.

Aspartam har anklagats för att ha många hälsovådliga effekter genom åren, men mycket av det går inte att slå fast med säkerhet. Det gäller bl a sambandet med cancer. Försök på råttor har visat att aspartam ökar risken för den vanliga sjukdomen, men det har inte blivit bekräftat, och i en EU-rapport från 2013 avvisar experterna sambandet med cancer. 

Tyvärr tror jag inte att jag ska fortsätta bälga i mig lightläsk, för det finns ännu inte tillräckligt med forskning på området för att veta exakt konsekvensen av aspartam är på sikt. Men att sluta är svårt. Jag har testat och jag får abstinens. Jag sätter istället upp reglar om hur många burkar jag får dricka, och vilka klockslag som är ok…. det gör att jag begränsar mitt intag något. Men just under semestern suddas dessa gränser ut. Så nu ska jag in i vardagen och ruta in min last.

I somras fick jag en ny erfarenhet. Tandvärk! Aldrig haft hål, vilket det inte var denna gång heller men frätskador! Tänderna mår inte bra av läsk oavsett om det är light eller vanligt. Lightläsk innehåller nämligen lika mycket syra som vanlig läsk att den ger frätskador på tänderna.  Nyligen slog tydligen svenska tandläkare larm om att antalet frätskador på tänderna har ökat lavinartat på grund av den ökade konsumtionen av just lightläsk. Jag måste ta tag i det här!

Dessutom är jag som kvinna extra utsatt! Det finns en del forskning som tyder på att skelettet urkalkas av läsk – både light och vanlig – vilket ökar risk för benskörhet. Och som kvinna är jag ju redan extra utsatt, eftersom klimakteriet generellt tar hårt på skelettet…

Så nu är frågan ska jag ta hjälp? eller ska jag använda mig av min karaktär? eller ska jag skita i det och tänka att det är i alla fall bättre än rökning!