Litet kort inlägg som tål att upprepas.
Du vet kanske redan att det inte är bra för ryggen att sitta med korsade ben? Det kan nämligen ge ömhet och smärtor, eftersom den nedre delen av ryggraden hela tiden är placerad i en skev position. eller om du händelsevis skulle sitta på en plånbok i bakfickan – då gäller samma sak. Detta står skrivet i skolböckerna faktiskt, när man läser till naprapat.

Men tydligen kan man genom att sitta med korsade faktiskt påverka sitt blodtryck avsevärt, eftersom blodet inte kan flyta fritt genom blodkärlen nämligen, utan du stryper flödet vid ljumskarna. Genom att sitta med korsade ben ökas blodtrycket markant och en stor mängd blod skickas därför tillbaka till bröstregionen. Då ökar pressen på hjärtat, som måste pumpa snabbare för att transportera runt blodet i kroppen – och då stiger alltså blodtrycket.

Men hur ska man sitta? Enligt experter, kroppsterapeuter och läkare är det smartaste att bara korsa benen nere vid fötterna och anklarna. Då blir pressen inte alls lika stor och hjärtat blir inte överbelastat. Så sträck ut benen och korsa anklarna och nöj dig där.

Glöm nu inte att det är det statiskt orörliga i sittande som är ohälsosamt, det är bra att byta sittposition ofta och då då och ställa sig upp. Det det lättare för blodet att ta sig fram som det ska. Och du blir piggare.

Detta var bara en liten påminnelse inför semestern sittande.