Nu är de som bäst! Svenska jordgubbar och de tål att frossas i! Visste du att jordgubben är inte ett bär? Lite kuriosa: ett äkta bär består av en fruktkropp, som har mognat till t ex svarta vinbär. Jordgubben består istället av nötter. Det är de små prickarna du kan se på jordgubben. Själva jordgubben, alltså det röda, är inte heller ett bär utan fruktkött som nötterna sitter fast i. Därför kan vi varken kalla jordgubben för ett bär eller en nöt. Den korrekta, botaniska beteckningen för en jordgubbe är en sammansatt frukt, även kallad en skenfrukt eller falsk frukt.

Du får massor av olika vitaminer och mineraler från jordgubbar, de innehåller få kalorier och är otroligt goda.

Antioxidanterna i jordgubbar verkar anti-inflammatoriskt och skyddar därmed hjärt-kärlsystemet. Jordgubbar har också visat sig kunna sänka innehållet av det osunda kolesterolet i blodet.  Win-win!

Jordgubbar innehåller mer C-vitamin än apelsiner per 100 gram. Så mycket godare tycker jag och mycket enklare att äta. Visste du att det räcker med 7–8 (100 gram) jordgubbar för att täcka ditt dagsbehov av C-vitamin? Jo så är det…

Ellagsyran i jordgubbar skyddar huden mot UVB-strålningen från solen och verkar därför som en slags solkräm inifrån. Men det räcker inte bara att äta jordgubbar, glöm inte smörja in dig med solskydd.

Fisetin är en flavonoid som verkar som en antioxidant. Den finns i många bär och frukter, men speciellt i jordgubbar, och den verkar som om det kan bidra till att motverka Alzheimers.