Ledig en dag mitt i veckan? Tack för det första maj! Välbehövd paus. Tog du en paus? eller gjorde du massa måsten? Har du fått snabbare puls? Är du disträ och irriterad? Fräser du åt nära och kära? Stress gör oss inte direkt till snällare eller trevligare personer, varken mot oss själva eller andra. Stress är mer än en känsla – det är en fysiologisk respons sompåverkar hela din kropp. Den är välbehövlig på kort sikt för att få extra energi eller fokus. Men när stressresponsen aktiveras för ofta eller under för lång tid kan den bli förödande för hälsan.
Svaret på stress är att utsöndra hormonet kortisol som höjer energinivån och gör dig redo för “fight or flight”. Kortisolet påverkar flera av kroppens funktioner: immunförsvar, blodtryck och blodsocker bland andra. Om stressen blir långvarig, och inga pauser kommer höjs utsöndring av kortisol vilket kan göra oss sjuka.
Alla är olika rustade mot stress, vi hanterar den olika, den kan bero på genitik, socialt arv, kulturell miljö, tidigare erfarenheter, levnadssätt, kost, sömn och mer. Återhämtning är otroligt viktigt. Såsom yoga, meditation och avslappning för att skapa balans.
Nervsystemet gör ju rätt och mobiliserar för fara, men det låser sig i ett påslaget tillstånd när vi stressar utan att återhämta oss. Man måste växla mellan ansträngning och avslappning. Vara på och sedan vila. Och vila ordentligt, koppla ner, koppla av fullständigt. Sova räcker inte alltid tyvärr.

Jag nördade in på yoga. Blev tagen och har hittat min återhämtning. Nu senast mer i meditation än fysisk yoga. Man säger i denna värld att andningen och vårt mentala tillstånd går hand i hand, vilket då visar att andningen kan spegla vår stressnivå. Så att öva upp andningen aktiverar kroppens återhämtande funktioner och bromsar det som triggar igång stress

Så om kroppen är spänd, stressad eller låst på olika sätt – börja utöva något som får dig att slappna av. Det kan vara yoga, mindfulness, meditation, eller något som sträcker ut, öppnar upp och tar ner dig i varv.

Ibland är man avslappnad men ändå orkeslös, då behövs energi, vilket man kan få genom vissa praktiska andningsövningar. Sök en kurs i Pranayam.

7 fördelar med yoga och meditation
• Ger återhämtning
• Gör dig mer avslappnad
• Hjälper dig att komma ner i varv
• Ger mer energi för att hantera stress
• Hjälper dig att bli närvarande i nuet
• Hjälper dig att komma i kontakt med ditt inre
• Lär dig släppa taget om saker och ting

Jag bloggar ibland på Yogobe och jag vet att de flesta kan hitta precis vad de behöver där! Se på  yogobe