Har du tänkt på hur mycket dina fötter står ut med? Vi i kallare klimat stänger dessutom in dem största delen av året. Men nu kanske vi blygsamt släpper ut dem på grönbete igen.
När jag började yoga kom jag närmre mina fötter, jag såg dem, jag insåg hur viktiga de är, insåg att de grundar mig, bär mig, balanserar mig och är värda omvårdnad!

Så här kommer lite rolig fakta om dina fötter:
Fötter självreglerar sin temperatur! 
En människa går ca 112 000 km under sin livstid.

En fot innehåller 26 ben, 19 muskler, 115 ligament, 250 000 svettkörtlar.

I varje fot finns ca 72 000 nervändar. Inte undra på att fötter är så känsliga! 
70 % av fotvårdarnas kunder är kvinnor.
Många fotproblem beror på illasittande skor.

Fötter svettas mer än någon annan kroppsdel, 1/2-3/4 dl per dygn.
Tonåringar, gravida och andra som har överaktiva körtlar kan få väldigt kladdiga tassar.

Handla inte skor på morgonen, fötter sväller under dagen.
Låga skor med tjocka sulor av naturmaterial, till exempel läder och bomull, är bäst för fötterna.
Högklackat och tunna sulor i täta material som nylon och plast är “fottortyr”.

Gå utan skor minst en 1 timme/dag.
Fötter vill andas.

Bra fotövningar 
Gå långsamt så högt upp på tå som möjligt.
Sjunk ner igen.
Flexa tårna uppåt så högt du kan med fotsulan kvar i golvet.
Gå på fotens insida sedan på dess utsida.
Lyft upp föremål från golvet med tårna.
Bra även för balansen.

Information om allt från tåsvett till idrottsskador, www.footandankle.com