“Träning är en effektiv och säker smärtlindrare vid artros, den vanligaste ledsjukdomen. Rätt anpassad träning får till och med många att avboka sin knä- eller höftoperation. Det skriver Ewa M. Roos, professor vid Syddansk universitet.

Börjar du träna fysiskt utan tidigare erfarenhet, till exempel som behandling av kronisk ledsjukdom, är det viktigt att inte ge upp för tidigt. Du kan räkna med att få mer ont direkt efter träningen. Men smärtan är övergående.Kan du acceptera en viss smärta kommer du snart att bli belönad med en smärtlindring som liknar den som ges av antiinflammatoriska läkemedel (NSAID), till exempel ibuprofen. Och dubbel smärtlindring jämfört med till exempel paracetamol. Dessutom helt utan biverkningar.

Mer smärta är ingen signal om att du bör sluta. Det är kroppens sätt att tala om att du gör något som du inte är van vid.

Många människor följer inte läkarnas råd på grund av smärta och rädsla för att träning kan skada de ömma lederna. De flesta kommer också att uppleva omkring tio procent mer smärta när de börjar träna, somliga mer och andra mindre. Men det är ingen signal om att du bör sluta. Det är kroppens sätt att tala om att du gör något som du inte är van vid. Kroppen – ben, muskler och brosk – är sedan väldigt bra på att anpassa sig till träningen.

Tidigare studier visar också att personer som tränar i grupp under ledning av en fysioterapeut upplever mer smärtlindring än de som tränar själva hemma. Anledningen kan vara att vi känner större tillit och därför tränar mer intensivt när vi är under överinseende av en fysioterapeut med specialistkunskaper.

För att få ut det mesta möjliga av träningspassen bör du känna i musklerna att du tar i. Du bör också öka belastningen i takt med att kroppen blir starkare.”

Läs hela artikeln här från Idrottsforskning.

Det finns två enkla smärtregler som du bör följa för att träna säkert:

  1. Smärtan efter träning bör vara uthärdlig.
  2. Du bör inte uppleva ökad smärta från dag till dag.

Artikel är ursprungligen publicerad i The Conversation.com.