Hur tickar din inre klocka, din egen dygnsrytm? Fungerar den som den ska för att du lyckas sova bra om nätterna. Har du problem med att slappna av på kvällarna? Kanske du måste ställa om din inre klocka?

Forskare från Arizona State University och University of California, San Diego, menar att tiden du tränar på under dagen till slut kan ställa om din inre klocka.Studien visar att träning på morgonen eller eftermiddagen kan hjälpa till att balansera ut störningar för kroppens inre klocka. Eftersom vår inre klocka till viss del reglerar vår sovcykel kan ett träningspass klockan 7 eller mellan 13 och 16 ändra den till en tidigare inriktning, vilket resulterar i att det blir enklare att lägga sig och gå upp tidigare. Studien visade att träning mellan klockan 19 och 22 i stället skiftade den inre klocka till en senare inrikting, vilket då resulterar i att man gärna vill lägga sig och gå upp senare. Jag tycker det låter ganska självklart i och för sig – på mig stämmer det ju verkligen! Inget konstigt att jag vill sova kl 21 senast då jag kliver upp 4:00! Så min dygnsrytm är ju liksom av det tidigare slaget…

Kan man medvetet ändra sin inre klocka så den går på en viss tid? Kan det innebära skillnaden mellan att sova dåligt eller få en god natts sömn? Ja tydligen visar studien det.

Sedan är ju dessa ständiga självklara saker som att exponera sig för dagsljus varje dag, sova i mörker och att träna regelbundet enkla saker kan tyckas för att optimera sömnen. Men tydligen behövs mer forskning för att helt kunna förstå hur träning kan förändra den inre klockan, men denna studie visar redan tydligt att träning vid vissa tidpunkter kan vara ett enkelt sätt för de som jobbar skift eller reser mycket att ändra sin dygnsrytm. 

Om man börjar dagen med att träna ökar chansen att man fortsätter dagen i samma positiva mönster. Kanske dricker mer vatten eller äter hälsosammare.

Jag vet att jag får en kick av min morgonträning – hur trött jag än är! Det frigörs en hel drös må bra-hormoner som stimulerar mitt humör positivt.

Och sen det som ovan nämnda forskning kom fram till: Att träna på morgonen kan leda till att man sover bättre på natten, samt att om man tränar för nära inpå läggdags kan det bli svårare att somna. Så varför skulle jag ändar min rutin? kanske för att vara piggare kvällstid? men nej – jag fortsätter så här!

Källa: Hälsoliv.se