Stressad? trist att behöva säga det men: då är det viktigt att du får till träning några gånger i veckan. Träning förebygger stress och det gör att du klarar av dina vardagsbestyr bättre. Men det gäller att agera i förebyggande syfte, om stressen redan drabbat dig för hårt bör du vara lite försiktig.

När du stressar, eller när du tränar, så ökar mängden adrenalin och kor­­ti­sol i kroppen. Efter att du har tränat slappnar stress-­systemet av igen i din kropp och utsöndringen av stresshormoner minskar.

Konditionsträning påverkar hjärnans funktion positivt och förser bl.a. de centra som styr våra tankar med mer syre och blod. Träning kan t.ex. förbättra minnet och minska känslan av nervositet – vilket i sin tur kan förebygga stress. 
Forskning tyder på att konditionen är viktig för att motverka vardagsstress. Ägna dig därför åt motionsformer som t.ex. löpning, gång, simning, cykling eller rodd om du vill öka din stress­tålighet. 

Regelbunden motion är positivt för sömn­en hos de flesta. Sömnen är viktig för att undvika och återhämta sig från stress. 

Träning utsöndrar endorfiner i hjärnan. Dessa höjer bl.a. humöret.

När du tränar kan du kanske få en paus från det eller de tankar som stressar dig. 

Det finns inget recept på hur man på bästa sätt kan förebygga stress med hjälp av träning. Effekten av stress och motion är individuell, men de här allmänna råden fungerar för många.

Hur hårt ska man träna? Här pekar forskningen i olika riktningar, och det finns inget bra svar. Det är dock alltid bäst att träna efter sina förutsättningar. Överskatta alltså inte din förmåga – annars kan stressen öka ännu mer.

Träna i naturen. Om du kombinerar din träning med att vistas i naturen så kan du må mycket bätt­re. Flera studier – bl.a. från Japan – har visat att naturupplevelser är avstressande för kropp och själ samt bra för humöret. 

Pröva yoga. Yoga har i en del vetenskapliga studier visat sig ha en bra, avstressande effekt för kropp och själ. Med hjälp av yoga­övningar kan man få lugn och ro i kroppen och minska muskelspänningar. 

Ägna dig i övrigt åt motions­former som du gillar och som passar in i din vardag. Undvik att bli slav under din träning. Pröva dig fram tills du hittar en träningsform som du trivs bra med. 

Källa: Aktiv Träning