Om vi spinner vidare på ämnet om antiinflammatorisk mat….
En rad studier har visat att det inte gör särskilt mycket nytta att få i sig antioxidanter som kosttillskott. Det beror på att det i vissa livsmedel kan finnas tusentals antioxidanter som samverkar, medan det bara är en enda eller två sorters antioxidanter i kosttillskott. 

Säkert är det att en kost rik på antioxidanter kan förhindra eller hämma utvecklingen av sjukdomar som till exempel cancer, hjärt-kärlsjukdomar och alzheimer.

Växtfenoler i sig själva har inte visat sig ha någon större antioxidativ effekt i människokroppen. Men det är fortfarande ett faktum att frukt och grönt skyddar dig mot bl a cancer och hjärtsjukdomar, bl a för att de innehåller kostfibrer och vitaminer. Det visar sig att vitaminerna bevarar du bäst genom att äta dina grönsaker som råkost. Till exempel: från broccoli, grönkål, nypon, paprika svarta vinbär och fyll på med kostfibrer från med ärter, palsternacka och päron.

Och det jag skrev om igår finns i bland annat tomater och morötter. Dessa innehåller bl a karotenoider. Dessa karotenoider är fettlösliga och du kan ta upp dem bättre genom att låta tomater och morötter ingå i din matlagning istället för att äta dem råa.

Nötter, ägg och växtoljor innehåller alfa-tokoferol, ett E-vitamin som är nödvändigt för de fettmembran, som omger våra nervceller, och för att hela vårt neurologiska system ska kunna fungera optimalt. Särskilt mandlar, rapsolja och hasselnötter är rika på E-vitamin.

Te och choklad innehåller katechiner, som är några av de antioxidanter som har visat sig vara lättast för oss människor att ta upp, och som tros kunna förhindra inflammation i kroppen. 

Många är vi kanske som läst att rödvin är bra antioxidant men trots vissa positiva egenskaper är det fortfarande alkohol, som försvagar immunsystemet och bidrar till hjärtsjukdomar och olika cancerformer. Att de skulle leva längre i länderna runt Medelhavet p g a rödvinet är tyvärr en seglivad skröna. Det beror främst på den goda fettkvaliteten i deras kost dock!