Om du känner att din kropp inte vill träna kan du ta en paus, men inte för att slänga dig i soffan och lägga ner träningen helt. Utan dra ner på ambitionsnivån.

I regel beror tung kropp på att musklerna inte har hunnit hämta sig efter det senaste tränings­passet, och det ska du lyssna på eftersom det aldrig kan vara bra att överbelasta ett system som redan är hårt pressat. Så spara på de delar av kroppen som känns tunga och ta istället ett lättare träningspass – oavsett om du hade något annat planerat. 

En aktiv vila eller ett lättare pass kan faktiskt vara bättre för din återhämtning än om du helt skulle låta bli att träna i en dag eller två. Gör något som sätter igång din blodcirkulation utan att stressa kroppen för mycket och vara för tufft mot dina muskler. Alltså aktiv återhämtning och kan vara yogaövningar, en massage, balansövningar, en lätt simtur eller en promenad.

Om kroppen känns motig och benen tunga – finns det lite olika varningsflaggor …

Sjukdom

Om träningen är tung för att du håller på att bli sjuk är det en bra idé att byta den mot en promenad i friska luften. Eller med en liten paus under täcket.

Överbelastning

Har du kört lite för hårt så träna ett lätt pass för att köra igenom musklerna. Spara hög­intensiv träning till en annan dag. 

Vätska i musklerna 

Vätska binds i musklerna när de blir slitna efter träningen. Du kan absolut träna musklerna även om de inte är 100 procent, men lyssna på din kropp.