Man kan gå på många olika sätt. Promenaden kan motverka skador eftersom belastningen på kroppen blir betydligt lägre jämfört med t.ex. löpning och hård styrketräning. Man kan få många positiva effekter i kroppen, öka styrkan i fötter, knän och höfter. Men då får man kanske dra på ett kol och inte släpa fötterna bakom sig och liksom flanera…..

Det är viktigt att ha en bra hållning när man går. Med rak rygg och lätta fotisättningar så kommer dina promenader att bli ett nöje. Även om du vill gå med lite språng undvik att sträcka ut musklerna och lederna överdrivet mycket när de går, ta korta och spänstiga steg så kommer risken för skador att minska.

Man kan byta ut viss löpträning mot en promenad, men då får man räkna med att promenaden tar dubbelt så lång tid att genomföra som löprundan. Men du kan dela upp promenaden på två tillfällen samma dag!

Och precis som när man löptränar, får man bäst effekt av att variera promenadrunda. Ha både backar, olika underlag och tempo under rundan. Utnyttja tiden optimalt!

Och använd stavar om du tycker det ger mer flås och pump i överkroppen, eller stabilitet om du upplever det som halt så här års. Men släpa inte bara dessa bakom dig, utan använd dem. Varför inte bara gå UTAN podd, utan musik, utan brus utan bara lyssna in ljuden runt omkring dig, låta tankarna dyka upp av sig själva och se dem. Det kan bli en form av gående meditation och du får ut ännu mer av din promenad.