Nu kommer det käcka budskapet igen – vi vet om det, vi kräks på det, men det är sant!: ”Det allra bästa du kan göra för dig själv under den mörka tiden är att gå en rask promenad eller snöra på dig löparskorna mitt på dagen då ljuset är som starkast, eller på morgonen så att du kickstartar dagen med lite ljus.”  Bristen på dagsljus är nämligen den största boven när det gäller din energinivå. Och därefter kommer att vi blir mer stillasittande på vinterhalvåret.

Och trots att ljuset är viktigare än din träning när det gäller vinterdepression så behövs träningen för att peppa upp dig. Träningen sätter fart på produktionen av det naturliga lyckoämnet i hjärnan, serotonin, samt stimulerar hormoner som endorfiner och adrenalin. Dessa motverkar sömnhormonet melatonin och gör dig på bättre humör. Men det finns inga vetenskapliga bevis för att du kan få bukt med vinterdepressionen enbart med träning, men det är ett relativt enkelt och billigt försök!

Kanske kan du få draghjälp av andra. Kliv ur din ”comfortzone” och se om inte vinterdippen (om den inte är av allvarligare karaktär vill säga) kan bli lite lättare, livet lite roligare och samtidigt utmanar du ditt vemod och din sinnesstämning…. Vi har haft ett par vackra, om än kalla, dagar i den delen jag bor, och att bara gå runt kvarteret och nosa på luften, ljuset och se färgerna har hjälpt! Sedan tränar jag inne, oftast tidigt tidigt på morgonen, en rutin jag inte släpper, så jag ändrar inte den. Men att gå raskt en 300 min om dagen är upplyftande även om jag är en soffsittare!