Jag börjat acceptera att jag inte kan eller orkar träna som när jag var 25, eller ens som när jag var 35! Jag är snart 48 och måste gilla läget! Jag orkar inte lika mycket, jag är stelare, jag har inte samma accelerationsförmåga, det knakar och knastrar…. Jag måste klappa på mig själv och tycka att jag duger och se att min träning ska formas till att passa min ålder. Hur? Detta är ett turdrag från DN som Maj-Britt Hellenius svarat på.

Runt 40 år börjar en del få hälsoproblem som högt blodtryck, övervikt eller artros.

Mai-Lis Hellénius: Medelålders – ja, nu är det hög tid att börja träna om du inte har gjort det tidigare. Motionsträning är bra, men glöm inte vardagsrörligheten – ställ bilen och ta en promenad till jobbet, skippa hissen och ta trapporna. Lägg till styrke- eller coreträning för att få bålstabilitet.

Vid 50 år har fettförbränningen minskat, det blir nu svårare att gå ner i vikt. Nu gäller det att stärka rygg och bål men lägg också till balans- och smidighetsträning. Promenera/jogga, styrketräna. Och tänk på hållningen.

Mai-Lis Hellénius: Träna som vid 40 men mer! Gör en hälsokontroll, du känner inte av högt blodtryck och höga blodfettsnivåer. Få upp pulsen vid träning. Stärk musklerna, träna de stora muskelgrupperna i lår, rumpa, överarmar, mage, rygg. Och en hel del träning kan göras hemma, utan redskap.

Vid 60 år brukar muskeltappet vara ett faktum så styrketräning är ett gott råd. Håll konditionen och rörligheten uppe med cykling, vattengympa, raska skogspromenader, dans.

Mai-Lis Hellénius: Nu är styrketräning ännu viktigare än tidigare. Sarkopeni – muskelförlust/svaghet – är ett stort problem som inte enbart ger dålig balans med fallolyckor som följd.

70+. I den här åldern är det lätt att bli stel så träna smidighet, det finns flera gympass som inriktar sig enbart på det.

Mai-Lis Hellénius: Öka konditionsträningen successivt, som idrottsmännen gör. Allsidig träning ger största effekten.

Den 4e kommer jag vara med på Seniormässan för att prata om Yoga och åldern. Så jag kommer skriva mer i ämnet ett par dagar nu.