Lymfsystemet löper genom nästan hela kroppen och består av ett slutet system av lymfatiska organ som halsmandlar, mjälte, thymus samt ett stort antal lymfnoder och kärl. Det finns ganska mycket okunskap runt lymfans funktion.

I lymfkärlen transporteras en trögflytande vätska som kallas lymfvätska eller lymfa, den samlar upp slaggprodukter och andra  ämnen kroppen behöver bli av med.

  • Lymfsystemet bekämpar infektioner och är livsviktigt för immunsystemet.
  • Lymfkörtlarna bildar vita blodkroppar och antikroppar som försvar mot bakterier, virus och mikroorganismer.
  • Lymfsystemet transporterar näring till kroppens celler.
  • Lymfsystemet transporterar bort överskottsvätska från vävnader (svullnad).
  • Lymfsystemet avlägsnar och transporterar bort döda celler.

Mycket kan påverka lymfsystemet och dess cirkulation. Lymfsystemet skiljer sig från blodomloppet bland annat genom att hjärtat inte hjälper till  att pumpa runt vätskan. Lymfan behöver hjälp genom rörelse, massage och djupandning för att cirkulera. Lymfvätskan dräneras sedan genom att vi kissar eller svettas.

Varje dag bildas två till fyra liter vätska och om det inte fungerar som det ska, kan märka av symtom som svullnad, värk, stelhet och en hel del annat.
Om du misstänker att lymfsystem  et inte fungerar optimalt så finns det en hel del att göra: kanske gå till en professionell lymfmassör, torrborsta kroppen, djupandas, ligga med benen högt och kanske använda stödstrumpor. Och om man ska tänka på vad man äter som påverkar lymfan så föredrar lymfan basisk kost med mycket gröna grönsaker, färre snabba kolhydrater och att dricka vatten varje dag – minst 1-2 liter – då blir lymfvätskan mer lättflytande.

Motion är bra framförallt lågintensiv motion som promenader och yoga. Motion pumpar runt lymfvätskan och hjälper vätskan att cirkulera, alltså muskelrörelser. Även andetagen och diafragmans rörelse hjälper vätskan att pumpas runt. För att få effekt av andningen behöver vi djupandas, hela vägen ner i magen så att magen får komma ut och slappna av, lämna plats åt lungorna och diafragman. När vi sedan andas ut, ska vi låt magen sjunka ihop först, de nedre revbenen och till sist låter du bröstkorgen sänkas. Diafragman hjälper då till att cirkulera lymfvätskan.

Så läs gärna mer om denna livsviktiga vätska! Här berättar Karin Björkegren Jones mer. En förespråkare inom vikten av lymfvätska kan man säga.

Källa Kurera.se