Denna sommar, som sagt, har kanske inneburit att vi kunnat ägna oss åt aktiviteter vi inte brukar kunna göra, de varmare temperaturerna har har gjort att vi kanske aktiverar oss på ett annat sätt än resten av året.
För vissa som redan har en historia med ryggont så kanske dessa extraaktiviteter innebär mer problem. För andra personer med ryggsmärta betyder det varma vädret en lättnad.
Själva värmen och vädret kan påverka hur du upplever smärtan. Men det finns flera andra säsongfaktorer som kan sätta sordin på din sommarglädje.
Här kanske är ett par triggers:

  • Resor. Sommar  kan betyda semester hemifrån och på resande fot. Men resan innebär i allmänhet att du sitter i en bil eller ett plan under längre perioder, vilket kan vara jobbigt för nacken och ländryggen.
  • Sömn. Sömnlöshet kan vara ett större problem under sommaren, i alla fall här i norden med de långa ljusa sommarnätterna som kan leda till förändring av sömnmönster. Sommarresor kan få dig att sova i en säng och ny madrass. Även värmen och fuktigheten kan göra det svårt att vara bekväm och hitta god nattsömn. Och störd sömn kan göra att smärtan ökar.
  • Passivitet. Att ha semester kan för vissa betyda ligga på en strand eller poolkant flera timmar om dagen. Inaktivitet är inget ryggen är förtjust i. Och att vi har ett annat sovmönster än vad vi brukar, innebär tillika andra krav på rygg och nacke.
  • Aktiviteter. Medans raka motsatsen till inaktivitet också kan vara problematiskt! Många roliga aktiviteter under sommaren kan förvärra ryggont. Du kanske företar dig aktiviteter du inte är van vid, mer tennisspel, vattenlekar, vandringar, segling, mer löpning osv. Nöjesparker kan vara del sommarkul, men dessa kan kräva timmar av gående eller köande, för att inte tala om de olika attraktionerna.
  • Trädgårdsskötsel på sommaren, (precis som snöskottning på vintern), kan ge stor belastning på ryggen. Allt från att gräva och bygga, till att kratta och skörda kan allt leda till förvärrad ryggsmärta på grund av muskelbelastning och felaktig hållning. De bästa sätten att undvika denna typ av smärta är att ta raster, träna rätt lyftteknik och stretcha vid dagens slut.

Så detta är kanske självklarheter, men ibland undrar vi varför vissa årstider innebär mer smärta än andra. Våra kroppen är vaneorgan, vi går in i mönster, när dessa bryts så kan det innebära smärtor som man inte tidigare upplevt. Men glöm inte att rörelse, förändring, aktivitet, förnyelse är nyttigt, var dock medveten om din kropp och dess signaler, anpassa och korrigera, älska den och sköt om den – var ska du annars bo? (som en kollega till mig brukar säga).