Denna sommar har slagit alla rekord. Värmen och solen har varit skoningslösa. Skönt kan tyckas, konstigt och oroväckande är en annan tanke som föds. Hur som helst, hur är det med träningen när det är som varmast? Tränar du mitt på dagen då solen står i zenit?

I en japansk-brittisk studie undersökte forskarna hur mycket prestationsförmågan hos långdistansidrottare påverkades av solens strålning. I studien fick en grupp försökspersoner genomföra fyra maxtester på motions cykel.

Temperaturen var 30 plusgrader under alla fyra testerna och luft fuk tig heten 50 procent, men forskarna varierade den konstgjorda solstrålningen till mellan 0 och 800 watt. Ju högre strålning personerna utsattes för, desto kortare tid orkade de cykla. Prestationsförmågan halverades av den starkaste solstrålningen. Det räcker alltså inte med att bara läsa av termometern och luftfuktigheten när man ska träna. Även molntäcket har betydelse.
Källa: Aktivträning.se

Så tänk efter innan du ger dig ut och springer eller tar ett pass på utegymmet:

  • Ha hellre ljusa kläder som reflekterar solens strålar. Ha keps på dig.
  • Träna när solen är så långt ifrån zenit som möjligt – som på morgonen, eftermiddag eller kväll.
  • Hitta skugga om det är möjligt – spring i skogen om du kan.
  • Drick ordentligt när du kommer hem.
  • Över 29 grader så bör träning i direkt solljus undvikas.
  • Passerar temperaturen 31 grader så är rekommendationen att undvika träningen just då och planera in den vid en svalare tidpunkt.
  • Det är inte direkt negativt att träna i värmen, du får fortfarande en träningseffekt av något slag. Men har du ett begränsat antal träningstimmar så kan det vara värt att använda dem klokt och kanske undvika långpass i direkt solsken och 30+ graders värme, och istället köra lite tuffa intervaller på ett löpband ståendes i ett gym med klimatanläggning just den dagen.