Om man reser bort på semestern och har kanske lång resa är vissa saker viktigare än andra för återhämtning och så småningom rekreation.

Ska du flyga? Torr flygplansluft i kombination med sommarens värme kan leda till dehydrering. Gynna vätskefyllda livsmedel som frukt, grönsaker, drick smoothies och var noga med att ha vatten tillgängligt.

Minska på intaget av information i dina fem sinnen. Om sinnena är överstimulerade under resan (t.ex. för många filmer på planet) eller missbrukas (t ex alltför hög musik i restaurangen) blir du tröttare än nödvändigt. Ge sinnet och sinnesorganen en paus. Stäng av filmen på flyg och stäng av datorn. Låt till och med en kort flygning bli tillfälle för en lugn tupplur.

Mjuk, djup andning är otroligt användbart för att koppla av i kroppen och lugna sinnet. Oavsett om du flyger, åker tåg, bil eller är i din mammas kök kan du träna på ditt andetag.

Syfta med att hålla din vardagliga och vanliga rutin på ät och sovtider var du än landar kan hjälpa återhämtning och balans. Att hålla sig till en rutin under hela semestern hjälper till att stödja en hälsosam matsmältning och se till att du får tillräckligt med vila. Så även om du är långledig – vänd inte på dygnet, låt din ungefärliga vardagsrutin ha sin gilla gång.