Med runda och mjuka rörelser, som en kontrast till det manliga och fyrkantiga samhälle vi lever i. Vi kvinnor är otroligt mjuka men också starka.

Övningarna är framtagna ur mediyogan och upplagda som ett mediyogapass. Varje lektion är 90 minuter och börjar med andningsövningar i elva minuter. Grunden i hormonyoga är stillhet, och rörelserna utförs på ullmattor i en sal med dämpad belysning och lugn musik.

Många gånger är vi kvinnor dåliga på att känna efter vad vi själva behöver för att må bra, istället prioriteras barn, man eller jobbet. Om vi är uppmärksamma på våra andetag kan vi korrigera dem och minska stressen. Andningen gör den stora skillnaden i livet!

Vid rörelseövningarna i Hormonyoga sträcker man och klämmer på olika körtelområden. Man jobbar med äggstockarna, sköldkörteln, binjurarna och hypofysen. Grunden i mediyoga för hormonbalans är att minska stressen och att aktivera körtlarna genom att andas, massera dem med rörelser och att fokusera mentalt på dem. När stresshormonerna minskar kan övriga hormoner fungera bättre.

Det handlar mycket om att stärka kvinnan. Det är jätteviktigt att kunna stå upp för sig själv,

Mediyoga för hormonbalans

  • Har sin grund i kundaliniyoga.
  • Några tillbehör förutom ullmattor behövs inte. Det går självklart bra med vilken yogamatta som helst.
  • Passar kvinnor i alla åldrar.
  • Lågintensivt tempo. Vissa fysiskt utmanande inslag.
  • Mediyogainstruktörsutbildning på en termin, plus en fyra dagar lång diplomerande fördjupningskurs i hormonyoga.