Många undviker avokado eftersom den har ett rykte om sig att vara en fettbomb fylld med kalorier.
Kaloriinnehållet i en avokado ska du dock inte låta dig skrämmas av. En medelstor avokado innehåller ca 275 kcal och därav utgör ca 26 g fett. Nästan allt fett är dock av den enkelomättade typen som rosas av hjärtläkarna och gör att de klappar händerna åt medelhavskökets alla fördelar. 

Avokado innehåller dessutom en hel del kostfibrer. De bidrar till att sänka kolesterolvärdet och minska risken för flera cancersjukdomar. En enda avokado täcker ungefär 25 procent av dagsbehovet av kostfibrer, och avokado är därmed en av de bästa födoämnena på det området.
Den är också rik på vitaminer och mineraler.

Hur får du en avokado att mogna fortare?

På 10 minuter:

  • Ta din avokado och packa in den i aluminiumfolie
  • Stoppa in den ugnen i 10 minuter på 100 grader

På en dag:

  • Dela avokadon i två, droppa lite citronsaft över den och sätt ihop halvorna igen.
  • Stoppa därefter avokadon i en lufttät behållare och lägg den i kylskåpet. Dagen därpå är den klar att ätas.

På ett par dagar:

  • Lägg avokadon i en fryspåse tillsammans med ett par äpplen. De avger ämnen som rivstartar avokadons mogningsprocesser.

Det bästa du kan göra om du vill hålla din avokado färsk, är att förvara den i en skål på matbordet i köket. Då glömmer du inte heller att du har en avokado hemma.

Om du är tveksam till huruvida din avokado är moden eller ej, så pröva att ta bort den lilla stjälken uppe på avokadon. Lossnar den lätt och är avokadon grön innanför, så är den mogen och färdig att ätas.
Källa: AktivTräning