När jag stressar upp mig och tänker att det sista jag vill eller göra är att träna – det är väl precis då jag just ska göra det! Anders Hansen är en favorit i ämne träning, IQ, stress och har en sund isfällning till relationerna dessa emellan. Och då jag gjorde min leg.praktik för 100 år seds, var jag en period hos en neurolog som å det bestämdaste hävdade samma sak när det gäller träning och stress.

För mig är det som att stänga av hjärnans malande en stund, bokstavligt: rensa härman. Jag gör det med träning, cykling eller numer yoga och meditation i större utsträckning. Hitta din form att koppla av surret i hjärnan, vila tankeverksamheten, koppla ner ältande en stund.

All slags fysisk aktivitet är i varierande grad effektiv mot stress och ångest. Men forskning har visat att motionsträning är mer effektiv än styrketräning – och allra bäst är det att springa regelbundet. För att få full effekt ska man springa två till tre gånger i veckan, en halvtimme åt gången.

– Det viktigaste är att du får upp pulsen ordentligt. Det är då träningen gör verklig skillnad. Du får en viss effekt med vardagsträningen, om du till exempel går av bussen en hållplats tidigare varje dag, men vill du bli riktigt stressresistant krävs mer än så, säger Anders Hansen.

Därmed inte sagt att styrketräning inte fungerar mot stress. Tvärtom är det också effektivt eftersom musklerna kan hjälpa kroppen att ta bort ett av de ämnen som bildas vid stress och ”rena blodet från den skadliga stressen”, förklarar han.

– Men har du mycket problem med ångest och stress är det framförallt konditionsträning du borde ägna dig åt.

Anders Hansen har själv löptränat större delen av sitt vuxna liv. Och när han i somras under semestern slutade träna märkte han skillnad.

– Jag har nästan alltid rört på mig så jag brukar inte känna av effekten. Men under de där veckorn kände jag tydligt hur jag blev mer känslig för stress.

Hjärnan är en av de delar av kroppen som påverkas mest av träning. Minnescentrat hippocampus är en av hjärnans viktigaste ”stressbromsar”. Den liksom frontalloben, som också spelar en viktig roll i att hålla nere stressnivån, kan stärkas genom regelbunden fysisk aktivitet. Nybildningen av hjärnceller tycks öka av träning, visar forskning. I frontalloben bildas nya blodkärl samtidigt som kopplingen till hjärnans stressystem stärks.

Källa: Anders Hansen