Klimakteriet är en övergångstid då en kvinna går från att vara fruktsam till att inte längre få ägglossning.

Övergångsåldern är inte en ålder där allt bra blir dåligt – det finns fördelar också. De vanligaste symtomen på att klimakteriet kan vara:

Snittet på att sluta blöda är 51 år för svenska kvinnor. Men de första tecknen på klimakteriet kan komma ett decennium tidigare – eller låta vänta tio år till. Så med mina 47 borde jag gott och väl vara där – men det är en gentiks faktor med också – se hur det vara för din mor.

  • Först när det gått ett år sedan din senaste mens räknas det som att du skridit över tröskeln och in i menopausen.
  • Nya röda mönster! Det är vanligt att man får ett ändrat blödningsmönster i flera år innan mensen upphör – man kan till exempelvis få en ”mellanblödning” mellan de vanliga menstruationerna. Menstruationen kan komma tätare, hoppa över, bli längre, rikligare eller mer sparsmakad under preklimakteriet. Om något känns fel kan det finnas skäl att låta en gynekolog kika på din livmoder så att allt är som det ska.
  • Att vakna upp blöt av nattsvettningar, eller gå runt och frysa är inte särskilt trevligt. Men det som händer är att kroppens termostat håller på att bli mer exakt och inte längre tolererar lika stora svängningar. Dessutom slutar din kroppstemperatur att fluktuera över månaden. Under de menstruerande åren blir kroppen en halv grad varmare efter ägglossning och motsvarande halva grad kallare vid mens. Nu kommer du att vara lika het för jämnan.
  • Alla kvinnor drabbas inte lika mycket av vallningar, och de pågår för det mesta bara i ett par minuter. Lager på lager-klädsel kan göra det enklare att anpassa temperaturen om du får värmevallningar.
  • För många kvinnor är övergångsåldern en tid när man slutar att springa andras ärenden och börjar se till sina egna behov. Man kan plötsligt börja njuta mer av sitt eget alldeles förträffliga sällskap – och på kuppen känna sig mindre social. Det behöver inte alls bero på att du är deppig.
  • När östrogennivåerna i kroppen sjunker är det lätt att känna sig mer stressad. Unna dig lugnande saker som du tycker om.
  • Östrogenet hjälper till att balansera kroppens stressnivåer. Kroppen producerar helt enkelt mer stresshormoner när östrogenets lugnande effekt försvinner. Då är det svårt att inte känna sig uppjagad. Kanske är det därför långa promenader, örtteer och yoga kommer extra väl till pass under de här åren.
  • Ett annat område där östrogenet varit inne och stöttat är i förnyelse av både hår och hud. Med dalande östrogennivåer minskar också tillväxthormonerna som håller frisyr och hudkvalitet på topp. Kompensera med lyxigare schampo, utevistelse (glöm inte uv-skyddet!) och mjuka krämer. Att slemhinnorna blir tunna och ibland sköra beror på samma orsaker, om de ställer till problem finns det krämer och geler som kan hjälpa.
  • När östrogenet försvinner får fettet chans att fästa på nya platser där det inte är helt säkert att du vill se några valkar. Att upprätthålla en midja blir en helt ny utmaning, särskilt som nivåerna av kroppens fettinlagringshormon insulin ökar.
  • Fördelen med lite hull är att det hjälper till att producera lite östrogen och skyddar dig från sköra slemhinnor.
  • En hälsomässig nackdel med klimakteriet är att nivåerna av det ”dåliga” LDL-fettet ofta stiger, vilket bidrar för att kvinnor får högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Östrogenet har hållit koll på skelettätheten större delen av livet, nu försvinner den skyddseffekten. Istället får du själv hålla koll på din bentäthet. Benskörhet går att förebygga – men inte bota. Se till att utsätta ditt skelett för rörelse och hopp, och glöm inte att ge den solljus (vitamin D gör att kroppen plockar upp kalcium bättre).
  • Med åldern blir sömnen lättare, det blir vanligare att man vaknar till under nattens lopp och kanske inte kan somna om. Då kan det bli extra svårt att hålla humöret på topp. En daglig vilopaus kan göra gott under menopausen.