Styr upp dagen trots ledighet

Det är mitt motto. Men så har jag kontrollbehov och är relativt oflexiblel. Tydligen finns det vissa hållpunkter på dagen man gärna ska hålla fast vid.

Medier och självhjälpslitteratur svämmar över av rekommendationer och förbud om hur vi ska och inte ska leva våra liv. Vissa råd följer vi till punkt och pricka, andra struntar vi i helt, eftersom de inte passar in i vår vardag.
Kanske VILL man hinna träna efter jobbet, men måste lägga gympasset på morgonen, eftersom det bara är då en annan vuxen kan passa barnen. Eller så blir det en jättesen middag trots att man hade planerat annorlunda, för att man var tvungen att jobba över.
I en drömvärld skulle nog de flesta av oss vilja leva som naturen har utrustat oss. Sova bra på nätterna, vara pigga när solen går upp.
Allt på en gång är kanske inte möjligt, men om man kan göra några justeringar i vardagsrutinerna så gör man sin kropp, hjärna och själ en stor tjänst.

Morgontid

Äta frukost i dagsljus det är ju oundvikligt på sommaren. Så njut av det! Ta vara på det första dagsljuset för att väcka kroppen skonsamt. Se till att komma upp i tid och ät din gröt eller frukostmacka vid fönstret eller på balkongen, om det går. Undvik morgon-tv i soffan, med neddragna persienner. Det drar bara ut på uppvaknandet, och gör dig bara slö.

Mitt på dagen

Man pratar ofta om ”paltkoma”, men faktiskt det är inte alltid maten som gör att man känner sig sömning efter lunch. Vid 13-15-tiden inträffar en biologisk svacka i kroppen, som gör att man tappar i pigghet och effektivitet. Här kan det alltså vara smart att ta en ”powernap” för att samla ny kraft. passa på under semestern. Men vila inte för länge, så att du tvärtom blir ännu tröttare. 20 minuter är ett bra riktmärke.

Eftermiddag och kväll

Visst är det skönt att få träningen överstökad, och vissa experter menar ju att man tjänar på att kicka i gång fettförbränningen tidigt på morgonen. Men faktum är att din styrka och uthållighet är fem procent bättre mellan klockan 16 och 20 än när du vaknar. Dessutom är musklerna ordentligt uppvärmda efter en dag på benen, varför skaderisken är mindre. Så planera hellre in ett pass efter jobbet.

promenader. Av samma anledning som att träningen blir mer effektiv senare på dagen kan du med fördel lägga in dina promenadrundor på eftermiddagen. Dessutom ger många träd ifrån sig sitt pollen när det ljusnar, varför luften är som mest outhärdlig för allergiker på morgonen och runt lunchtid.

Äta middag. Ny forskning tyder på att sena matvanor främjar viktuppgång. Och kanske är det inte så orimligt? Kroppens system tar paus under natten, varför det kommer att bli svårare att förbränna en måltid som intas för tätt inpå sänggåendet. Försök äta middag senast vid 19.

Sol sol sol

Oj vad med sol det varit. Tankar, fyller på, boostar med D-vitamin.

Livsmedelsverket verkar vilja boosta åt oss i framtiden:

D-vitaminberikning av ekologisk mjölk även från andra europeiska länder- det föreslår EU-kommissionen som vill att Livsmedelsverkets förslag om nya regler för D-vitaminberikning inte enbart ska gälla svenska produkter.

D-vitamin är ett av få vitaminer som kan vara svårt att få i sig i tillräcklig mängd. Därför föreslår Livsmedelsverket att den obligatoriska D-vitaminberikningen utökas så att den omfattar fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker, till exempel havredryck, och matfetter och att halterna höjs. I dag berikas bland annat lättmjölk, mellanmjölk och margarin.

Livsmedelsverkets förslag till nya regler för berikning med D-vitamin skickades under våren 2016 ut på remiss i EU, så kallad notifiering. Det innebär att övriga EU-länder har haft möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Tidigare har förslaget skickats på remiss i Sverige i två omgångar. EU-kommissionens svar på remissen är att även ekologiska produkter från andra europeiska länder bör omfattas av kraven. Det skulle innebära att alla ekologiska mjölkprodukter, även från andra EU-länder, kommer att berikas om de säljs i Sverige.

– Ju fler produkter som berikas desto enklare blir det att få i sig tillräckligt med D-vitamin, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Fakta om D-vitamin
Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret. De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin från maten för att behålla en tillräcklig nivå av D-vitamin i blodet även under vintern. För personer med mörk hud och heltäckande kläder är det särskilt svårt. 
Även råden om kosttillskott ses nu över.

Källa: Livsmedelsverket.se

Sommar sol lycka glädje…

Inte tvunget så för alla. Kan man vara nere även om allt runt omkring är ljust vackert och positivt? Det är knappt så känslan får finnas där när solen lyser, vädret är varmt och det är semester och sommarlov. Men man kan vara deprimerad även på sommaren, och kanske till och med just för att det är sommar.

Årstidsbunden depression innebär att man i samband med årstidsväxlingar drabbas av depressiva besvär. På våra breddgrader är årstidsbunden depression, på engelska SAD (seasonal affective disorder) vanligast förekommande när vi går från ljusare till mörkare tider.
För även sommaren kan orsaka depressiva symtom. En vanlig orsak till att drabbas av sommardepression är alla förväntningar och den stress det kan medföra. Det kan gälla allt från att vädret blir bra till hur många släktingar man ska hinna besöka eller vilka spännande resmål som borde bokas in. Men även åt andra hållet, bristen på något att göra kan få en att känna sig vilsen och deprimerad trots att solen skiner. Det kan vara en jobbig upplevelse för en del som helt plötsligt upplever att dagarna bara passerar…
Ett sätt att komma ifrån det är att i viss mån även planera sin fritid. Enklare saker som att alltid ta en promenad vid en viss tidpunkt eller hålla tiderna vad det gäller mat och även sömn hjälper till att hålla även ledighet strukturerad och stabil.

Ett större problem för många är dock åt andra hållet, en överplanerad tillvaro där varje dag och minut känns inplanerad under hela sommaren. Men som med mycket annat handlar det om att ha en balans.

Kroppsideal är en annan orsak till att man kan känna sig nere på sommaren. När värmen stiger brukar kläderna åka av och om man av olika anledningar inte känner sig bekväm i sin kropp kan det vara jobbigt. När det kommer till kroppsideal är det svårt att göra någon annan allmän annat än att försöka känna sig nöjd och trygg med sin kropp och om man inte trivs fundera på vad som går att göra annorlunda.
Pengar påverkar oss på många vis och så även under sommarhalvåret. För många blir den press som det innebär med stora utgifter i form av semesterresor eller att barnen helt plötsligt är hemma och behöver underhållas en utlösande, faktor till depression. .Små medel kan ibland leda till stora upplevelser och det viktigaste är faktiskt inte vad andra gör, utan vad du gör av det du har.

En tumregel för årstidsbunden depression, som för många andra former av depression, är att man bör kontakta vårdcentral eller psykiatrisk öppenvårdsmottagning om man varit nedstämd under minst två veckor eller har andra symtom på depression. Sök hjälp.

Följande kan vara tecken på en sommardepression: Svårigheter att somna, Ofrivillig viktnedgång, Nedstämdhet

Så se dig inte som onormal eller konstig om inte sommar per automatik gör dig glad och lätt till sinnes.

Källa:doktorn.se

lyckan kommer lyckan går…

Hur blir man lycklig? Det är en fråga som människor har ställt sig i alla tider. Filip Fors, som forskar om lycka, pekar ut några viktiga faktorer som kan göra dig lyckligare.

Vad du bor i världen
En viktig faktor är var i världen man bor, enligt Filip Fors. Människor som bor i exempelvis Sverige är ganska lyckliga i jämförelse med personer i många andra länder i världen. Det handlar om trygghet, god hälsa och att vi lever i ett samhälle med hög tillit till institutioner och varandra, menar han.

– I Skandinavien är folk väldigt lyckliga jämfört med de flesta andra regioner i världen. Det tror man beror på att vi dels har en hög materiell levnadsstandard och låg fattigdom, men också att vi bor i trygga samhällen rent socialt. Man kan lita på de flesta människor och vi har låg korruption och så vidare, säger Filip Fors.

Jobbet
Var man är uppväxt och har sitt hem är för många inte det lättaste att förändra. Men även vilket yrke vi har är viktig sak som bidrar till hur lyckliga vi är, enligt Filip Fors. Ett jobb där man får använda sina styrkor påverkar vårt välbefinnande, menar han.

– Men om man inte kan finna ett meningsfullt arbete så kan det handla om att hitta något på fritiden som ger meningsfullhet. Man har sett att människor som har en mer aktiv fritid, både socialt och fysiskt, är lyckligare än dem som har en mer passiv fritid, säger Filip Fors.

Relationer
Relationer är också viktiga för välbefinnandet. Att ha ett rikt socialt liv gör att vi blir lyckliga, enligt lyckoforskningen. Vännerna betyder mycket för att man ska roligt och umgås, men det är lika mycket ett socialt stöd. Forskningen visar även att människor som lever i parrelationer har något lyckligare än singlar, om än marginellt.

– Då behöver man kompensera med att ha bra vänskapsrelationer och bra relationer med familjen, säger Filip Fors.

Pengar
En god ekonomi är också en viktig faktor för lycka, enligt Filip Fors. Däremot är sambandet mellan pengar och lycka inte linjärt. Nyttan av att ha pengar avtar när man väl har uppnått en viss ekonomisk standard, menar han.

Lyckoforskningen handlar å ena sidan om hur tillfreds människor är med sina liv, å andra sidan om den varaktiga känslan av välbefinnande. Mycket tyder på att personlighetsdrag i hög grad är genetiskt betingade. Däremot pekar allt mer på att det går att lära sig att hantera motgångar i livet, och därmed behålla känslan av lycka.

Källa: DN.se

Det enkla i livet

Jag försöker vara nöjd med de resurser jag har till hands och inte önska mer. Jag försöker se att kivet handlar om att överskrida önskan om yttre ting, som många gånger är orsaken till lidande, avund, missnöje och försöker finna frid och lycka i det jag har. Just nu i lyxen av att ha enkelhet i semestern, segling, finna allt jag behöver med de jag älskar på lilla ytan, planering i den enkla vardagen, det är ljuvligt.

Önskan om extern rikedom orsakar mer olycka i både det praktiska livet och det fysiska. För att ha tid, måste man arbeta, vilket gör att man har mindre tid för vad som verkligen är viktigt för mIG, oavsett om det är yoga, meditation, en hobby, eller tid med dina barn. En dyr livsstil begränsar också valet av karriär och tvingar osa att ta högt betalda jobb om man hittar den. Det är svårt att övervinna önskan om yttre ting när vi ser hundratals annonser som visar att lycka ligger i en ny iPad, mobil eller bil. Men trots dessa kommersiella budskap, gör köpet dig inte lyckligare i det långa loppet. Och dessa dagar när jag lever i det lilla och enkla då är jag som lyckligast!

Host host trots semester!

Eller just därför? Influensa mitt i sommaren? Antagligen med stor sannolikhet på grund av långvarig stress, som gett dig den klassiska fritidsjukan. Fritidssjukan, eller leisure sickness som den heter på engelska, är ett välkänt fenomen som yttrar sig i förkylnings- eller influensasymtom, huvudvärk eller migrän. Den slår inte bara till på semestern, utan många får den även på helgerna. Ännu vet man inte de exakta orsaken är. Det betyder att om kroppen inte har tid att vara sjuk kan den skjuta upp sjukdomen tills den har tid att vara det. Det är en trolig orsak till att många långvarigt stressade och slitna individer ofta får sina symtom när de har ledigt. När man är stressad prioriteras andra funktioner i kroppen som kan vara viktiga för att överleva. Du kan köra över dina ohälsosignaler till en viss punkt, därefter reagerar kroppen starkare.

Stresshormonet kortisol är en viktig del i regleringen av immunsystemet och upå till en viss nivå skyddar kortisolet mot infektioner. Men om man haft mycket stresshormoner under lång tid försvåras självläkning av sår, man kan få segdragna förkylningar och liknande.
Och då är fritidssjukan nästan ofrånkomlig. Så dra ner på tempot och prioritera sömnen. Försök att avsluta projekt några dagar innan du går på semester. Alltså bra att planeta inför sin ledighet. Inte i form av planer under själva semestern men väl planer med mjukare tempo innan du är ledig.

Så host host kan ha kommit av att man kört för hårt fram till målgången innan semestern. Så andas i tid. Andas nu djupt om du redan är ledig. Njut.